Conflicten creatief oplossen in 6 stappen (2020)

Conflicten op de werkvloer kunnen veel energie vragen. Via 6 eenvoudige stappen kan je groeien naar een betere samenwerking en communicatie. Een voorwaarde is wel dat de bedrijfscultuur hier voor open staat.

Conflicten door een negatieve werksfeer

In sommige bedrijven hangt een eerder negatieve werksfeer. Er wordt veel geëist van de werknemers en er komt weinig waardering in de plaats. Of er hangt een negatieve roddelcultuur of veel negativiteit wat de energie uit je dag haalt. Of er zijn vaak conflicten doordat er niet open gecommuniceerd wordt. Of het kan zijn dat jij je niet goed voelt in de omgeving waar je werkt ondanks het feit dat de cultuur best oké is.

  • Werk je in een minder motiverende omgeving?
  • Hangt er op het bedrijf waar je werkt eerder een negatieve werksfeer?
Onthoud dat ook jij deel uitmaakt van deze cultuur. Aan jou de keuze of je er aan mee werkt of niet, of je blijft of niet, of om een eerste zaadje te planten naar cultuurverandering. Al is het bij verandering soms nodig om uit de spreekwoordelijke gouden kooi te komen.
 

Wat je ook kiest, wees je er van bewust dat je niemand (en ik bedoel ook echt niemand) de toestemming dient te geven om je naar beneden te halen.

Je bent meer waard dan dat!

Weet dat jij steeds de controle hebt om je eigen persoonlijke grenzen te bepalen. 

  • Wat zijn je voorwaarden? 
  • Waarover wil je onderhandelen? 
  • Waarover niet? 
  • Hoe wil je behandeld worden?
Wees je eigen unieke zelf, ga op zoek naar mensen die op dezelfde golflengte zitten (al dan niet binnen je eigen werkplaats). Ontdek wat jij nodig hebt en belangrijk vindt om te groeien en jezelf te ontplooien en leef ernaar!

Hoe omgaan met conflicten op de werkvloer?

Het ontstaan van conflicten is niet altijd gerelateerd aan de cultuur van een bedrijf. Het kan ook voortkomen uit veranderingen die doorgevoerd worden (al dan niet door het bedrijf zelf bepaald of vanuit de overheid). 

Bij moeilijkheden is het altijd interessant om te leren van anderen. Zo kunnen we bv bij het oplossen van conflicten iets leren van de indianen. Zij maken gebruik van een talking stick, of een praatstok, wanneer er meningsverschillen zijn en het moeilijk is naar elkaar te luisteren. Dit is hoe het werkt:

De indian talking stick of praatstok

1. Iedere deelnemer moet bereid zijn om tot een mogelijke oplossing te komen.

2. Eén deelnemer neemt de talking stick in handen. Deze is de enige die op dat ogenblik mag spreken. Hij mag de talking stick net zolang bij zich houden als hij zelf wilt.

3. De andere deelnemers luisteren aandachtig naar wat de spreker vertelt. Ze mogen vragen stellen ter verduidelijking. Tezelfdertijd houden ze hun eigen mening voor zich, er worden dus geen tegenargumenten geopperd.

4. Wanneer de spreker klaar is met het vertellen zijn idee of voorstel, vraagt hij iemand uit de kring om in eigen woorden te herhalen wat hij net verteld heeft. Pas wanneer de spreker het gevoel heeft dat de anderen hem begrepen hebben, geeft hij de stick door.

5. De volgende persoon oppert een nieuw idee, hij mag dus het idee van de vorige spreker niet herhalen. De stappen worden opnieuw doorlopen en zo gaat men verder totdat iedereen de kans heeft gehad om zijn idee te formuleren.

6. Vanuit al deze ideeën wordt een oplossing gekozen waar iedereen zich goed bij voelt. De kans is groot dat je via deze manier samen tot een oplossing komt. 

Zelfs wanneer je niet samen tot een oplossing komt, kom je via deze methode vast en zeker dichter bij wederzijds begrip en respect. Alleen maar voordelen dus om het eens te proberen en in je volgende vergadering het indianengehalte wat te vergroten.

Stephen Covey noemt het een zeer krachtig hulpmiddel om beter te leren communiceren en naar elkaar te luisteren in onze ‘ik-gerichte’ maatschappij.

Leiden alle conflicten toch tot ontslag?

Soms kan het gebeuren dat er te veel conflict is of jij je niet goed voelt in een cultuur en dat jij ontslagen wordt of zelf kiest voor ontslag. Je kent waarschijnlijk het spreekwoord ‘scheiden doet lijden’ wel.

Je kunt dit echter ook anders bekijken namelijk: scheiden doet groeien.

Wanneer je ontslagen wordt door je werkgever, gebruik dit dan niet als excuus om je werkgever slecht te maken. Hierdoor draag je de negatieve conflictcultuur verder door tijdens en na je ontslag. Laat ook jezelf niet in een negatieve spiraal glijden door te gaan twijfelen over je wat je al dan niet waard bent als persoon.

Bekijk deze scheiding als een groeipunt een nieuwe start. Wanneer wegen uit elkaar gaan, wil dit zeggen dat je genoeg geleerd hebt op deze plaats en je op zoek kunt gaan naar een andere plaats om jezelf verder te ontwikkelen. Denk na over wat je allemaal geleerd hebt. Wat je hiervan graag wilt verder ontwikkelen. Wat je nog meer wilt leren….

Ga vanuit deze wijsheden op zoek naar een nieuwe uitdaging. Bedank je vorige werkgever omdat hij je de kans geeft je verder te ontplooien en ontwikkelen naar wie je in je kern bedoeld bent te zijn. Zo kan je de negatieve conflictcultuur bij jezelf doorbreken en sta je open voor groei naar een positiever avontuur.

Wil je graag samen op weg?

Ben je op zoek naar iemand die jou, of je kind, in zijn groeiproces kan ondersteunen? Neem dan eens een kijkje op de website van de praktijk en ontdek wat Yoeka voor jou kan betekenen. Of plan je afspraak voor een gesprek.

Yoeka biedt oplossingsgerichte therapie voor kinderen (vanaf 7 jaar), jongeren en volwassenen bij angst- en stress gerelateerde klachten. En loopbaanbegeleiding met loopbaancheques erkend door VDAB.

Plan een afspraak

Vragen?

Heb je nog vragen, neem dan gerust contact op via onderstaand formulier. Of stel ze aan Charlotte de mot onze chatbot.

    wpChatIcon
    error: Content is protected !!