Likeaboss

Like a boss

omgaan met een negatieve werksfeer

Werk je in een minder motiverende omgeving?

Weet dat jij steeds de controle hebt om je eigen persoonlijke grenzen te bepalen. Wat zijn je voorwaarden? Waarover wil je onderhandelen? Waarover niet? Hoe wil je behandeld worden?

In sommige bedrijfsculturen gebeurt het wel eens dat je geconfronteerd wordt met negativiteit, roddel of zelfs het persoonlijk naar beneden halen van een persoon. Ben je momenteel tewerkgesteld in een bedrijf met een eerder negatieve cultuur? Onthoud dat ook jij deel uitmaakt van deze cultuur. Aan jou de keuze of je er aan mee werkt of niet, of je blijft of niet, of om een eerste zaadje te planten naar cultuurverandering.

Wat je ook kiest, wees je er van bewust dat je niemand (en ik bedoel ook echt niemand) de toestemming dient te geven om je naar beneden te halen.

Je bent meer waard dan dat!

Wees je eigen unieke zelf, ga op zoek naar mensen die op dezelfde golflengte zitten (al dan niet binnen je eigen werkplaats). Ontdek wat jij nodig hebt en belangrijk vindt om te groeien en jezelf te ontplooien en leef ernaar!

💪 #likeaboss #loopbaanbegeleiding #loopbaancheques #Yoeka

Like a boss

complimenteren kan je leren

Komende vrijdag is het weer ‘de dag van het compliment’. Niets houd je echter tegen om nu al te beginnen met het geven van een extra complimentje. Want complimenten kan je niet genoeg geven. Geef ze niet alleen aan je collega’s, aan je klanten of anderen, maar denk ook eens aan je werkgever en aan jezelf. 
Tracht je complimenten echt en gemeend te maken. Mensen doorprikken het meteen als je iets zegt dat je niet meent. Wist je trouwens dat er verschillende manieren zijn om anderen of jezelf te complimenteren?

Hieronder zet ik er een aantal op een rijtje:

• Bedanken: Dit is een natuurlijke manier om positieve feedback te geven en het heeft een positief effect op alle relaties bv bedankt dat je me geholpen hebt met… wat fijn dat je… 
• Het roddel compliment: Het woord ‘roddelen’ roept bij de meesten vast een negatieve connotatie op. Toch bestaat er ook zoiets als positief roddelen. Dit is een vorm van positief praten over een persoon tegen bv een collega terwijl de desbetreffende persoon het hoort. bv je zegt tegen je collega ‘Ik hoorde x net bellen met die moeilijke klant en vond het bijzonder knap hoe hij dit telefoontje heeft afgehandeld’.
• Het non verbale compliment: complimenten dien je niet steeds met woorden te ondersteunen. Je kan bv ook je duim opsteken, een schouderklopje geven, verbijsterd kijken (wow dat heb jij knap gedaan)
• Het vraag compliment: Omdat de meeste mensen vaak vinden dat ze bescheiden dienen te zijn over hun prestaties kan je ze bevragen over hun prestaties. bv Dat moeilijke telefoontje heb je net prima afgehandeld. Hoe is je dat gelukt? 
• Het proces compliment: tracht je complimenten steeds te richten op iets wat iemand gedaan heeft bv een dossier goed opgesteld, een prima verslag geschreven… Deze complimenten werken meer motiverend dan complimenten die op een persoonlijke eigenschap zijn gericht bv jij bent slim of je ziet er goed uit vandaag.

Wanneer je zelf een compliment krijgt: wees dan dankbaar en accepteer het. Wuif het niet weg, neem het voor waar en dank de andere met een glimlach.

💪 #likeaboss #loopbaanbegeleiding #loopbaancheques #Yoeka

Like a boss

meer voldoening uit je werk

Wil je meer voldoening uit je werk halen? Wees dan altijd op je best. Eender wat je doet, tracht een manier te vinden om jezelf volledig te geven.

Wanneer je moeite hebt met je werkgever, doe het dan voor je collega’s, je klanten, anderen die je ontmoet en vooral voor jezelf. Maak je eigen standaard naar waar je wilt leven en trots kan zijn op jezelf. Want op je best zijn, gaat niet over in competitie treden met anderen. Het gaat er over dat je trots bent op jezelf, dat je jezelf erkenning geeft, dat je energie haalt uit wat je doet, dat je je kwaliteiten en talenten ten volle kan benutten en inzetten.

Door het inzetten van je talenten en het werken binnen je waarden, ga je vanzelf meer plezier ervaren in je werk.

Ga deze week na elke werkdag eens voor jezelf na waar jij trots op was. Noteer deze zaken in je agenda, je dagboek, je planner… Je zal zien dat er nog meer kwaliteiten in je zitten dan je al wist.

💪 #likeaboss #loopbaanbegeleiding #loopbaancheques #Yoeka

Like a boss

indian talking stick

Bij moeilijkheden is het altijd interessant om te leren van anderen. Zo kunnen we bv bij het oplossen van conflicten iets leren van de indianen. Zij maken gebruik van een talking stick wanneer er meningsverschillen zijn en het moeilijk is naar elkaar te luisteren. Dit is hoe het werkt:
1. Iedere deelnemer moet bereid zijn om tot een mogelijke oplossing te komen.
2. Eén deelnemer neemt de talking stick in handen. Deze is de enige die op dat ogenblik mag spreken. Hij mag de talking stick net zolang bij zich houden als hij zelf wilt.
3. De andere deelnemers luisteren aandachtig naar wat de spreker vertelt. Ze mogen vragen stellen ter verduidelijking. Tezelfdertijd houden ze hun eigen mening voor zich, er worden dus geen tegenargumenten geopperd.
4. Wanneer de spreker klaar is met het vertellen zijn idee of voorstel, vraagt hij iemand uit de kring om in eigen woorden te herhalen wat hij net verteld heeft. Pas wanneer de spreker het gevoel heeft dat de anderen hem begrepen hebben, geeft hij de stick door.
5. De volgende persoon oppert een nieuw idee, hij mag dus het idee van de vorige spreker niet herhalen. De stappen worden opnieuw doorlopen en zo gaat men verder totdat iedereen de kans heeft gehad om zijn idee te formuleren.
6. Vanuit al deze ideeën wordt een oplossing gekozen waar iedereen zich goed bij voelt. De kans is groot dat je via deze manier samen tot een oplossing komt. Zo niet kom je vast en zeker dichter bij wederzijds begrip en respect. Alleen maar voordelen dus om het eens te proberen en in je volgende vergadering het indianengehalte wat te vergroten. 

💪 #likeaboss#loopbaanbegeleiding #loopbaancheques #Yoeka

 

Like a boss

dag van de directeur

Donderdag is het de ‘dag van de directeur’. Momenteel is deze dag vooral bekend in het onderwijs. Toch houdt niets ons tegen om deze dag wat meer in bekendheid te verspreiden. Misschien kan je het niet altijd goed vinden met je directeur, of juist wel of zie je hem/haar weinig of net veel. Het kan allemaal.

Feit is dat je directeur dagelijks veel moeite doet om het bedrijf of de organisatie waarin je werkt, draaiende te houden. En een bedankje voor deze moeite is nooit fout. Trouwens van dankbaar zijn en bedanken word je zelf ook enkel maar gelukkiger. Niets dan voordelen dus om deze dag te vieren.

Je kan je directeur op verschillende manieren bedanken:
• Laat iedereen op een kaartje schrijven waar je dankbaar voor bent en bezorg deze kaartjes, al dan niet stiekem, donderdag aan je directeur.
• Organiseer een mini receptie om je directeur te bedanken
• Zet je directeur letterlijk in de bloemetjes
• Geef hem/haar een uitnodiging voor de volgende vergadering als appreciatie van zijn/haar aanwezigheid
• …

Ben je zelf directeur? Bedenk dan voor jezelf waar je dankbaar voor bent en wat je de afgelopen periode verwezenlijkt hebt waar je trots op bent. Schroom je niet om dit te delen met je medewerkers.

Like a boss

op zoek naar meer werkgeluk

Ook op zoek naar meer werkgeluk en vind je het moeilijk te vinden?

Begin dan met te definiëren wat werkgeluk juist voor jou betekent. Wat vind jij belangrijk in je job? Waar haal je energie uit? Bv. Krijg je graag complimenten? Hou je van afwisseling? Wil je graag nieuwe dingen ontdekken en leren? Werk je graag in een grote of toch liever een kleine onderneming? Ben je graag veel onderweg of prefereer je een vaste stek? …

De mogelijkheden zijn eindeloos en voor iedereen anders. Geweldig toch dat we allemaal andere dingen graag doen en interessant vinden!

Twijfel je of jij nog meer uit je werk kan halen? Ga dan deze week met bovenstaande (en eigen aanvullende vragen aan de slag). Evalueer aan het einde van de week of je de antwoorden kan inpassen in je huidige job. Zijn er mogelijkheden tot verandering of is alles toch best goed zoals jij het wilt? Indien je ontdekt hebt wat jou goed gevoel in je werk kan versterken, zet dan de eerste stappen naar deze groei en neem je werkgeluk vanaf nu volledig in eigen handen.

Like a boss

saaie dag

Het kan gebeuren dat je je werk graag doet en je super fijne collega’s hebt. Niets om over te klagen dus. Toch ervaar je zo wel eens van die saaie dagen. Dagen waarop je je verveelt en waarop die minuten tergend langzaam voorbij lijken te tikken.

Herkenbaar?

Zorg dan zelf voor wat afwisseling in je dag.

Begin al vanaf het ontbijt: eet deze week eens iets anders dan anders. Rij vervolgens via een andere route naar het werk. Beslis onderweg dat deze dag anders gaat zijn.

Bekijk elke interactie, elke ontmoeting, elk telefoontje, alles wat je vandaag doet eens door een andere bril. Heb je al eens goed gekeken naar de sproeten van je collega? Kan je je de lach van die ander blindelings voor de geest halen? Weet je hoeveel treden de trap telt naar jou verdiep? Hoeveel seconden is de lift onderweg? Verander de radio eens van post, wissel indien mogelijk met het bureau van je collega, draai de volgorde van je takenpakket eens om…

Kortom haal de routine uit je dag. Wedden dat de week zo wat sneller vooruit zal gaan?

Like a boss

terug aan de slag na vakantie

Vandaag 7 januari – de eerste maandag van 2019. Voor velen ook terug de eerste werkdag. Vanaf vandaag geeft Yoeka je wekelijks op maandag een tip of wat inspiratie om de week vol energie tegemoet te gaan. 

Misschien heb je vandaag minder zin om opnieuw aan de slag te gaan na een paar weken vol ‘Jingle Bells’, lekker eten, samen zijn met vrienden of familie, er even tussen uit om de feestdagen te ontlopen…. of waar je de afgelopen weken ook was. Hieronder een aantal dingen die je kan doen om de eerste werkweek van 2019 te overleven:

 

• Indien je allergisch bent aan alle kussen en wensen van collega’s doe dan net of je verkouden bent. Duik diep in je sjaal, hoest veel… Waarschijnlijk zijn de anderen dan al minder enthousiast om je kussend te feliciteren. Voordeel is ook dat je misschien wel verwend wordt met thee of iets anders wat je collega’s vast voor jou willen gaan halen. Fijne start van de week dus.
• Buikloop, veel naar het toilet lopen is ook een goede remedie om alle, vaak hartelijke, wensen te ontlopen. Tegen de tijd dat jij van het toilet komt, heeft iedereen elkaar al het allerbeste gewenst en is de kans klein dat je nog iedereen moet kussen.
• Overslapen kan ook helpen. Indien de wensenronde achter de rug is, zullen weinigen nog de moeite nemen om jou alsnog om de hals te vliegen als je later binnen komt.
• Wat ook kan werken is om zelf de meest hartelijke uit de groep te zijn. Mensen gaan je misschien mijden omdat ze het niet zo fijn vinden om zo hartelijk te worden verwelkomt. Fijn, doel bereikt en weer wat kussen minder.
• Een tip om te onthouden voor het volgende jaar: begin je werkweek op woensdag in plaats van op maandag. Zo lijkt je week wat korter en is alle heisa rond de wensen voor het nieuwe jaar waarschijnlijk al voorbij.

 

Omdat er meer mensen zijn die niet zo gesteld zijn op deze aangelegenheden, is de beste optie misschien om gewoon te zeggen dat je minder gesteld bent op het geven van kussen. Geef je collega’s een hand en wens ze welgemeend het allerbeste voor het komende jaar. Want tenslotte dien je weer een jaar samen met elkaar verder. Indien je het jaar open en eerlijk met elkaar kan starten vormt dit een goede basis voor verdere samenwerking. Als er meerdere collega’s zijn die kussen (en de soms bijhorende knuffels) minder leuk vinden, verzin dan met je team iets wat jullie kunnen doen om de eerste werkweek van het jaar te starten – iets waar iedereen zich goed bij voelt en zichzelf kan zijn. Want elkaar welgemeend het allerbeste wensen is een teken van elkaar zien en waarderen, creëert warmte en samenhorigheid. Iets wat erg belangrijk is binnen een goede (werk)relatie. Misschien moeten we elkaar juist wat vaker op een jaar het beste wensen in plaats van enkel deze ene dag. Ik ben alvast fan, jullie ook?