Hoe verloopt coaching bij faalangst?

Doordat er twee verschillende vormen zijn van faalangst, vragen ze beiden een andere benaderingswijze.

Bij cognitieve faalangst speelt de angst zich vooral af op het vlak van je gedachten. Je hebt schrik over hoe je door anderen bekeken en beoordeelt wordt. Of je bent bang een bepaalde prestatienorm niet te zullen halen. Hier gaan we eerst je probleem verkennen en uitzoeken welke gedachten meer helpend kunnen zijn bij je probleem. Daarnaast werken we, via zelfonderzoek, naar meer zelfvertrouwen en zelfinzicht. 

 

Als je last hebt van sociale faalangst richten we onze focus op zelfonderzoek. Wie ben je? Wat wil je diep van binnen? Hoe kan je hier aan tegemoet treden zodat je weer dichter bij jezelf komt? Daarnaast onderzoeken we keuzemogelijkheden en hun mogelijke gevolgen. Hierdoor leer je jezelf beter kennen en kan je in de toekomst met een goed en zelfverzekerd gevoel keuzes maken die dichter aansluiten bij wie jij werkelijk bent.

 

Indien je faalangst als het ware controle heeft over jou, dan wordt er eerst gewerkt aan het doorbreken van deze vicieuze cirkel voordat er gewerkt wordt aan verdere groeiprocessen. 

 

Via de knop ‘lees verder’ kom je meer te weten over:

  • Wat faalangst juist is
  • De oorzaken van faalangst
  • Wat de gevolgen zijn van faalangst
  • De verschillende soorten faalangst